5.9.2023 projednání novely zákona o drahách v Poslanecké sněmovně

Státní dluh ve výši jednoho náspu úseku trati 097, z tehdejšího sesuvu zaviněného stavbou dálnice D8. Zatímco D8 už je několik let v provozu, železnice čeká. Proč jen má individuální doprava před dopravou veřejnou stále navrh? Foto z připomínky 10 let od sesuvu 3.června 2023

StátSV červenci vrátil Senát k dopracování novelu Zákona o drahách 266/1994 Sb. s usnesením, které ruší spornou kapitolu „přerušení provozuchopnosti dráhy“. Tato nová definice v zákoně by umožňovala zakonzervovat dráhy, kde se nejezdí vlakem osobním 300x za rok nebo nákladním 12x za rok. Ministerstvo má k dispozici i výčet těchto drah a figuruje mezi nimi bohužel i trať 097 v úseku Radejčín-Chotiměř nebo trať 137 Telnice-Odřichov u Duchcova a to i přesto, že s nimi kraj rozhodně do budoucna počítá. Už zde vidíme zvláštní úkaz, kdy se zde správně neprolínají některé politické záměry, které by byli pro dopravu jako takovou pozitivní. U některých drah dále, dokonce už neexistuje ani kolejový svršek a tak vytoužená úspora, kterou Ministerstvo dopravy toliko argumentuje bude minimální. Poslanci budou o novele znovu hlasovat, proto se podívejme na další faktory, které přispěly k tomu, aby senátoři poodrkyly karty tohoto záměru Ministerstva dopravy. Zcela zásadní je skutečnost, že při demontáži svršku rozhodně nikdo nepochybuje o tom, že je to úkaz nevratný, zatímco Ministersvo dopravy tvrdí, že až jednou bude nutné opět svršek budovat, nebude tomu vlastně vůbec bránit a cenu této stavby pak vůbec neřeší. Samotná demontáž něco stojí, proto opět porostou náklady na údržbu tratí. Senátoři i proto zmniňují, že jde vlastně o legalizaci stavu, kdy tratě zlikvidované často už jsou,ale přitom Správa železnic by měla zajistit údržbu těchto tratí.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *