Spolek lokálních drah u jednání novely zákona o drahách v Podvýboru a Výboru pro dopravu v Senátu

O nic nešlo jen o implementaci Evropského práva cetujících a řidičů trolejbusů. Takto vypadala novelizace zákona 266/1994 Sb. na první pohled. Ano, zachytili jsme dění až později, když novela doznala během minulých měsíců ve druhém čtení v Poslanecké Sněmovně razantních změn díky přílepku pana ministra Kupky. Změny dovolují v novele po předložení návrhu“přerušit provozuschopnost“ a zakonzervovat dráhy. To však v podstatě znamená spíše faktické zrušení drah, kde neprojede více než 300 vlaků osobních nebo 12 nákladních za rok. Ve Sněmovně tato změna kupodivu hladce prošla. Proto jsme nelenili a vyrazili do Senátu, kde naše demokratická pojistka posvětí tuto novelizaci. Stejně tak jako nám i Sdružení místnách samospráv(SMS) i Senátorům ta razantnost a rychlost schvalování novelizace přišla podivná. Jak bylo vysvětleno z úst pana Kopřivy z Ministerstva dopravy. Návrh byl konzultován se zájmovými skupinami, ovšem zřejmě jen s těmi, které jsou v dění dnes v očích Vlády České republiky nejosvícenější. SMS byla opomenuta a proto podala i pozměňovací návrh, se kterým sklidila v Podvýboru pro dopravu v Senátu úspěch, byl schválen přítomnými Senátory. Tento pozměňovací návrh vypouští jakékoli pasáže o konzervaci drah.

Paní inženýrka Adéla Paíišková prezentuje stanovsko Sdružení místních sampospráv.

Stejný pozměňovací návrh načetla dnes ve Výboru pro dopravu paní zpravodajka Senátokra Hana Žáková ještě jednou, tentokrát si ho obahjoval sám pan ministr Kupka. Ačkoli program schůze byl naplánován do polední hodiny, překračovali jsme více než o hodinu. Ta kontroverze byla znát. Náš Spolek lokálních drah, přispěl s konkrétním případem vyvolávající dotaz, kdy zbytek Kozí dráhy z Telnice do Oldřichova může postihnout stejný, osud tedy konzervace. Ministr však ujistil, že se to rozhodně tohoto úseku netýká.  A Kozina spíše bojuje s nedostatkem financí. Bohužel víme, že v tomto případě nejde o retoriku pana Ministra, ale o doslovný výklad zákona, který by Kozinu v podstatě zařízl. Jeho předchůdce též tvrdil Ťok, že trať 097 obnoví a neobnovil. Kdo ví, zda i tato trať nakonec do tohoto pytle s tratěmi na odpis nespadne. Každopádně potěšením je, že návrh na konzervaci neslavil jednoznačný úspěch, obhajoba panem Ministrem nebyla přesvědčivá a tak žádný výsledek z Výboru není neboť Senátoři odhlasovali nerozhodný výsledek. A do pléna jde zítra návrh neposkvrněn a bude se odehrávat nelítostná diskuze, může vyhrát zdraví rozum, ale možná jen přesné počty politického rozložení v Senátu. Uvidíme zítra.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *